Blogi fotodega loodusest ja reisidelt. Koos jutuga ja vahel ka ilma.

esmaspäev, 14. juuli 2014

Itaalia - Rooma

+ No comment yet

"Üksnes Roomas olen ma mõistnud, mis inimene tõeliselt on. Võrreldes sellega, mida ma tundsin Roomas, ei ole ma kunagi tõeliselt õnnelik olnud."
(Johann Wolfgang von Goethe)

Olime kolme ööbimise jooksul Napoli lähedal asuvas hotellis unustanud kui "lahe" on 80 inimese üheaegne soov kahe aeglase liftiga alla sõita ja seejärel oma pagas bussijuhtidest laadijatele sokutada.

Peale paaritunnist kiirteesõitu peatusime, et linna sissepääsuks luba osta. Kümme minuti pärast kostus kõlaritest giidi hääl - Lugu selline, et meie bussiga Rooma ei saa, sest linna pääsevate busside limiit on täis. Kes uskus seda, mina mitte. Arvan, et rahanumber mida küsiti tingis otsuse meid metrooga edasi sokutada. Peale äärelinnas tiirutamist jõudsime Laurentina metroopeatusesse.

Rong tuli nii kiiresti, et ma ei jõundnud fotoka seadeid õigeks panna, seepärast on pilt sürrealistlik. Rooma metrood peetakse mugavaks ja kiireks transpordivahendiks. Esmamulje oli küll veidi ehmatav: kolisev ja grafitiga üleni kaetud. Saksamaa ja rootsi metroodega võrreldes olid ka jaamad pimedad urkad.
Aga oma eesmärgi viia sind kiiresti punktist A punkti B ta täitis.

Lisaks olemasolevale kahele on ehitamisel ka kolmas liin. Kõige suurem probleem on selles, et osade uute jaamade ehitamisel teevad enamuse kaevamistööst arheoloogid ja see võtab kaua aega.

Meie oma seltskonnaga eraldusime grupist väljusime Terminis ehk raudteejaamas. Täitnud kõige noorema reisilise kaks soovi:
Esiteks - Rongide vaatamine, pildistamine, teiseks Macdonaldsi külastamine, suundusime City Sightseeing Rome väljumiskohta. Pilet maksis 22 eurot ja lapsepilet (6-15 a.) poole vähem.

Kui oled linnas loetud tunnid ja tahad "Must See" kohad ära näha, siis avad ohates tengelpunga ja maksad. Jalgsi läbimiseks oli aega vähe ja metroo ei ole linna esmaavastamiseks (pooled meie hulgast olid esimest korda) õige lahendus, sest maaall sõidad ju linna nägemata.

Neid Hop On - Hop off linnatuuride pakkujaid, kelle seast valida, on seal vähemalt seitse. Võid odavama raha eest teha ring ilma vahepealse mahaminemise õiguseta, s.t. maha võid minna aga sama piletiga uuesti peale ei saa. Pakutakse kombineeritud linnatuuri ja kogu linna ühistranspordi kasutamist ühe piletiga jne jne.

Esimene peatus -  Colosseum (Coliseum).
Gladiaatorite võitlused ja muud etendused toimusid siin aastatel 80 - 523.

Alustuseks piirasid meid kõigi nende linnatuuride pakkujad, Meie City Toursi omad olid kõige esinduslikumad - nemad jala ei käinud.

Seejärel ja tegelikult pidevalt ümbritsesid meid vee, kipscolosseumite ja muu kraami müüjad. Ma vihjasin seltskonnale, et meie reisibuss ei ole ennast kõige paremast küljest näidanud, äkki ostaks igaksjuhuks kipsist Pisa torni ette ära. Kästi suu kinni hoida.

Järgmisena hakatakse pakkuma Colosseumi pileteid, ilma järjekorrata koos giidi teenusega.
Hoiatuseks võin öelda, et järjekorras seisma ei pea, kuid pead ootama kuni grupp kokku korjatakse. Samuti on teada juhtumid kus ekskursioon poole pealt katkeb, sest politsei võtab mitteametliku giidi rajalt maha. Täpselt sama kehtib ka Vatikani kohta.

Kuidas Colosseumi pileteid osta viiel erineval moel leiab järgmiselt lingilt. Samuti võib uurida selle mitteametliku Colosseumi portaali teisi lehekülgi, leiate palju väga huvitavat infot.

Veel hakkab silma ühe või mitmekaupa seisvad relvis ja vanaegsetes rõivastes gladiaatorid. Soovi korral võite ennast koos nendega pildistada. Arvestada tuleb, et selle teenuse eest võidakse küsida kuni 20 eurot. Teada on ka juhtumid, kui 50 küsitud. Aitab eelnev hinnapäring, kuigi alati see ka ei aita. Lepite kokku 10 eurot, foto tegemise ajal hüppab veel paar võitlejat pildile. Seejärel teatatakse - see hind kehtis ühe gladiaatori kohta. Samuti tullakse raha küsima, kui keegi neist on kogemata pildile jäänud. Siis aitab kindel "ei" või maksate teie poolt sobivaks peetud summa, suurt kära nad teha ei julge, sest nende tegevus on ebaseaduslik.

Colosseumi teema lõpuks veel üks huvitav fakt. Selle restaureerimiseks sõlmiti sponsorleping linna ja luksjalanõude Tod omaniku Diego Della Valle vahel. Viimane annetab selleks 25 miljonit.

Constantinuse triumfikaar.
Püstitatud Constantinuse võidu puhul kaasvalitseja Maxentiuse üle Mulviuse lahingus aastal 312.

Meil oli plaan sealtpoolt hankida Foorumi ja Colosseumi piletid kuid kassa kus neid müüdi oli ajutiselt kinni ja me ei hakkanud ootama.

Kui hoolega vaadata pildil olevaid inimesi, siis on hästi näha, et pooled on turistid ja teine pool üritab neile midagi maha müüa.

Kui plaanite Itaalia ringreisi, siis proovige leida variant, kus Rooma külastamiseks on vähemalt kaks - kolm päeva. Ühepäevane läbi ja möödakihutamine selle linna ja Vatikani vaatamisväärsustest on äärmiselt ebaaus nii teie kui linna suhtes.

Selleks, et tunnetada selle linna igavest poolt tuleb korraks leida hetk aeg maha võtta. Mingi moment kaugenevad sinust turistide massid, autode hordid... ja siis tekib mingi tunne mida ma ei oska kirjeldada. Kes on Roomas käinud ilmselt mõistab mind.

Tegelikult sõltuvalt inimesest võib seal veeta nädala, kuu, aasta ja ikka jääb aega väheseks.
Kuigi olen kuulnud ka kommentaari: "Olin nädalasel Rooma reisil ja ei jõudnud viimastel päevadel kojusõitu ära oodata, kõik oli nähtud"

Meie jätkasime teekonda bussiga

Juba hakkas paistma üks minu lemmikkohtadest: "kirjutusmasin".

Vaatasime kella ja otsustasime, et täna siin peatuses maha ei lähe, Vatikan on nägemata. Seepärast jääb põhjalikum tutvumine Veneetsia väljakuga järgmiseks korraks. Esimene kord 95. a. ei saanud väljakul liikuda, sest politsei oli selle sisse piiranud demonstratsiooni turvamiseks.

See aasta pidin leppima bussi katuselt avaneva vaatega. Keskel näete  Itaalia esimese kuninga ratsamonumenti. Trepikäigu keskmisel mademel asuvad Isamaa Altar ja Tundmatu Sõduri haud.

Olen mõelnud, miks mulle "kirjutusmasin" ehk Victor Emmanuel II monument meeldib. Selle veidi absurdses pompöössuses on midagi, mis on iseloomulik kogu itaaliale ja itaalastele. Teiseks põhjuseks on öine vaade ausambale, seda ei saa kirjeldada, peab nägema.

Väga hästi on kirjutanud Veneetsia väljakust ja VE II monumendist Kristel Kaaber oma blogis.

Järgmine sihtkoht oli Vatikan. Ei ole raske ära arvata, mis ehitisele on itaallased andnud nime "Cuppolone"

Sellest aga pikemalt järgmises postituses.
-------------------------------------

Väljusime paavstiriigist

Imetlesime Tiberit ja linnavaadet

silda 10 kivist ingliga

Püha Ingli kindlust, mis on olnud mausoleum, paavstide elu ja varjupaik ja käesoleval ajal muuseum.

Järgmisele sihtpunktile, Rooma kuulsaimale purskaevule lähenedes oli juba eemalt kuulda tuhandehäälset pahameelset üllatusohet. Mis on juhtunud? Trevi purskkaev on kuiv?!
Lohutuseks pakuti küll võimalust fontääni kohal kõndida, seejuures olid kõik kohad täis silte ja politseinike, kes ka pidevalt kordasid: "Münte mitte loopida!!!"

Restaureerimise põhjuste kohta Postimehe artikkel.
Sponsori leidmisest remondiks ingliskeelne The Telegraph artikkel.
Veel üks The Telegraph artikkel.

Restaureerimine algas 2014 märtsis ja kestab "üle aasta".

1995. aasta reisil ma mündi viskasin ja toimis. Sain uuesti tagasi tulla.

Nüüd tuleb mul lahendada keeruline loogiline ülesanne: Selleks, et Roomat uuesti külastada, pean kõigepealt Rooma saama ja Trevi purskaevu mündi heitma - niisiis saan vähemalt kaks korda Rooma!

Linnavaade Panteoni lähedalt

Panteon  on ainus täielikult säilinud Vana Rooma aegne ehitis tähelepanuväärse tehnilise teostusega (siiani maailma suurim toestamata betoonkuppel)

Üks väga omapärane vihmavarjupood. Vaadake hoolega alumist sinist vihmavarju ja proovige ära arvata. milleks see on ettenähtud.

Õige vastus: see vari on koera jalutamiseks vihmase ilmaga.

Smart vs tavaline auto. Sellelt pildilt on hästi näha, miks Smart sealkandis populaarne on. Neid võis näha pargituna rolleriparklates, tihti trehvas neid parkimas 2 in 1 meetodil. Viimasel juhtumil ma kahjuks ei tea, kas võisid nad ka kahepeale ühe parkimispileti lunastada.

Kolm elektriautot laadimas

Üks tuntumaid ja ilusamaid väljakuid Piazza Navona

Istusime seal tänakohvikus. See moment kui menüüd uurisime oli järsku väljakule tekkinud suur must riidest kott. Minutit kümme jälgisime, mis edasi saama hakkab. Mina pakkusin välja, et mingi happening. Ei olnud häppening, vaid järjekordne "ime" oĺi sündinud.

Teine imemees haaras neid katva koti, kohvrid ja muu varustuse ja jäi veidi eemal üritust turvama.

Kahjuks korjas seepeale oma pillid kokku sealsamas mängiv muusikute kvartett. Ometi oli kostev muusika üheks põhjuseks, miks me selle "piazzanavonalike" hindadega kohviku valisime.

Järgmiseks suundusime ühte lemmikpaika Hispaania treppidele ja väljakule.
Trepi ehitas itaalia arhitekt (Francesco De Sanctis) ja rahastas Prantsuse suursaadik. Sellega tähistati Prantsuse ja Hispaania vahel sõlmitud rahu, sellst ka nimi.

Kahjuks ootas ees pettumus - järjekordne restaureerimine. Seepärast oli rahvast ja tegevust oodatust vähem.

95. aastal vaatamata märtsikuule oli väljakul elu rohkem.

Kiiret meil ei olnud (räägin aastast 2014), sest peagrupiga kokkusaamine oli just siin Barccacia purskkaevu juures. Kuid grupp alles tuli kuskilt Colosseumi poolt. Järsku avanesid taevaluugid ja hakkas sadama päev otsa ähvardanud vihm. Samas olid ka kohe platsis mustanahalised vihmavarjumüüjad. Huvitav, kas on neil kuival ajal mingi teine müügiartikkel ja kuhu kotid vihmavarjudega on peidetud?

Meie päev Roomas oli lõppenud. Sõitsime metrooga meid ootava bussini. Sealt Firenze poole kusjuures kinnikiilunud piduriklots karjus järjest tigedamalt. Jõudnud hotelli laadisime maha kohvrid. Siis selgus, et kõik sellese hotelli ei mahu. Tõstsime kohvrid jälle peale ja sõitsime kriiskava bussiga paarkümmnend kilomeetrit edasi teise hotellini.

Küll aga ei ole veel läbi minu postitus. Proovin kirja panna, mis seekord nägemata jäi.

Alustuseks mälumänguküsimus: Kus kohast näeb Roomas korraga kolme riigi territooriumi?
Õige vastus on lukuaugust. Malta ordu peakorter (Piazza dei Cavalieri di Malta) välisukse lukuaugust paistab Sõltumatu Malta Ordu aed, Vatikan ja nende vahel asuv tükike Itaaliat.

Keda huvitab, mis sealt täpselt paistab, soovitan kohapeale vaatama minna. Selleks otsige Aventine Hillil üles Piazza dei Cavalieri di Malta. Kannatamatutele aga Ingliskeelne Wikipedia LINK. Kuid ärge teistele reisikaaslastele sel juhul ette ära rääkige.

Kui olete Piazza del Popolo-l , siis sealt 10 minuti jalutuskäigu kaugusel on väike väljak Piazza of San Lorenzo in Lucina. Seal asuv kohvik Ciampini ei ole odav, kuid paljude arvates pakutakse seal Rooma parimat gelatot (jäätist).

Piazza della Madonna dei Monti pidi olema väljak, kus roomlased ise aega veedavad.

Link Rooma linna tutvustavale leheküljele (ingl. k)

Shopping

Rooma ostutänavatel Via del Corso, Via Condotti jne-on võimalik veenduda, et H&M, Zara ja muud kaubamärgid on ka selles linnas esindatud. Loomulikult leiab sealt ka Itaaliale kuulsust toonud kaubamärke,

Kui aga otsida midagi Roomale iseloomulikku, siis Colosseumi lähedal rione Monti tänavad Via Urbana, Via del Boschetto on selleks õige koht.

Kui aga eelmainitud butiikide ja käsitöökaupluste asemel soovite ostukeskust, siis Euroopa suurim ostukeskus Euroma 2 LINK. Plaanides selle külastamist soovitan enne tutvuda selle linnaosa EUR vaatamisväärsustega (pärast on ostukottidega tüütum).

EUR

EUR on lühend sõnadest Esposizione Universale Roma. Mussolini kavatses aastal 1942 korraldada maailmanäituse. Tema plaan ehitada EUR-ist uus Rooma keskus jäi pooleli, hiljem on see linnaosa lõpuni tehtud.

Tuntuim ehitis seal on Palazzo della Civiltà Italiana mida rohkem teatakse kui Colosseo Quadrato -t (kandiline Collosseum?).

Kui tavaliselt kasutan ma blogis ainult oma fotosid, siis selle postituse esimene ja viimane pilt ei on Pixabay-st (töötlus on minu).

Ise olen seda väga omapärast hoonet  näinud ainult bussiaknast. Tahaks lähemalt vaadata sealseid Zeus ja Leda skulptuure pluss veel 28 muud skulptuuri. Aastast 2015 üürib sinna endale peakorteriks pinna Fendi. Makstes selle eest 2,8 miljonit aastas.

Veel on EUR-is Piazza Guglielmo Marconi väljak ja ausammas raadio leiutajale.
Samuti pidi üks huvitavamaid muuseume olema Museo della Civiltà Romana, sest seal asub linna 10x10 m suurune makett  kodulehe LINK.

Vaatamisväärsuste osa lõpuks tahaksin öelda -  ärge seda viga tehke, et oma Rooma (või mis iganes) reisi planeerides üle pingutate. Kõike näha ei jõua nagunii ja seepärast on hea, kui ühe või mitme päeva kava on tühi. Siis vastavalt soovile kas tegeletegi mittemillegagi, lähete kuhugi või mittekuhugi, see tähendab lihtsalt naudite seda kohta ja hetke milles viibite.

Rakendused nutiseadmetele

Rooma linnas kasutamiseks sobivad rakendused leiate järgmiselt lingilt.

Osa, mida ma testisin on ka ingliskeelsed, näiteks hetkel number 3 - Nasonide ehk joogivee otsimise app. Kui joogivee pudel tühjaks saab vajutad nuppu ja näidatakse lähimat kohta, kus seda täita. Selleks peab küll olema andmeside sisse lülitatud, täiesti tasuta seega vesi ei tule.

Bonus track

Neile, kes on kõik eelneva läbi lugenud ja ka linkide materjalidega tutvunud (kas Sa vaatasid ikka kõike linke?)

95. aasta Rooma reisi lõpetasime täikal. Vist oli selle (hüüd)nimi Ameerika turg. Täika oli hästi suur, mitme sissepääsuga. Müüdi igasugust kaupa roostes kuulipildujatest hiina kräpini. Viimasest kategooriast ostsin tööriistakomplekti - koju jõudes selgus kräpp, mis kräpp.

Tiirutasime ringiratast mööda turgu. Ärasõidu aeg hakkas lähenema. Kaaslased küsisid, kas ma tean kuhu poole meie buss jääb? Vastasin, et seal aia taga on Tiber. Kui see voolab vasakult paremale, siis tean. Hakkasin mööda aeda ülespoole ronima, et selgust saada. Järsku ilmus ei kuskilt seltskond karabinjeere. Roni kohe alla karjusid nad. Selle teksti tegi arusaadavaks hääletoon, millega see esitati.
vastasin momento, momento. Ja tegin viimase pingutuse, vaatasin üle aia - jõgi voolas vastupidi paremalt vasakule. Alla jõudnud üritati mulle midagi selgeks teha (või midagi teada saada).

Nähes olukorra lootusetust konvoeeriti mind nende soomusbussi juurde. Selle istus ülemus, kes rääkis (käte jalgade abiga) inglist nagu minagi. Milleks üles ronisid? Tahtsin Teveret näha. Miks? Selleks, et orienteeruda. Uuesti samale ringile.

Vaatasin kella ja küsisin itaalia keeles: Vabandage kuidas minna põhjaväravani? Selle peale suur ülemus katkestas ülekuulamise ja näitas kaardilt teed sinna.

Kui teil tekkis kahtlus minu itaalia keele oskuse kohta, siis mul oli taskus räbalaks loetud eesti-itaalia vestlussõnastik ja väljend "Vabandage kus asub..." hüppas õigel ajal keelele. Kinnitust sai fakt, et kohaliku keele mõne sõna selgeks õppimine ja nende kasutamine on turistile vajalik ja kasulik tegevus.

Siiamaani on ainult üks asi arusaamatu. Kui ma tiirutan jõe ühel kaldal ilma seda ületamata, kuidas on võimalik, et ühel momendil hakkab jõgi teisele poole voolama?  Aga Rooma ongi mõistatuste linn.